Тракийският Георос - Кой е всъшност той?

 Тракийският Георос - Кой е всъшност той?




Има ли нещо общо между иконографското изображение на Свети Георги Победоносец и  избрабжението на Тракийското божесто Херос, известено сред учените като тракийският конник? Според повечето историци,  единственото общо межу тях е, че  са конници в сцена на битка срещу митологичен звяр. За непредубедения набюдател, обаче  межу двата персонажа има схоство не само заради това че са конници, но и по стилистиката и семантиката която носят в себе си самите изображения.


Видео

  Най - раният ръккопис в който е разказана легендата за Свети Георги, убиващ земя е датиран от около 12 век. Самото изображение според историците има по ранини прототипи и те са от Мала азия и Египет.

  

00563

доцент Николай Марков

 04:04 Става дума за тези светци в войни конници , с които египеткосто, раното коптско изскуство трябва да бъде характеризирано. Това са небесните войни, съствлояват армията на Бога. 05:22 Та тези демоноборци много често виждаме как ще убиват демон под формата на змия. 12:29 Нещо повече там ще видите дори типично египетско божество ХОР,от египетския древно египетския пантеон извлечено , качено на кон и убива съус копието си естествно крокодил...12:25 То има стойноста семантичната стойност на дракона в нашите приказки и митове. 13:02

 

Изображението на светеца по оношение на стилистиката много напомня на друг един герой но от дохристиянският период. Изображението е познато като ХЕРОСЪТ или такийсйакият конник, който е символизирал за древните народи победата над природните сихии и над смъртта. Намерени са хиляди оброчни плочки с негово изображение. Култът към него е бил разпространен не само в земите на дохристиянска  България, но и извън границите й . Такива паметници  посвещения към Конника  са намерени в днешна Унгария, Британия, Египет, Мала Азия, Южна Русия, Тунис, Рим, включително и в Иран.

 

Иво  0058PN

 

01:463 На чисто визуално ниво ние имаме тази връзка межу тракийският коник и неслучайно и през средновековието и българското възраждане имаме различни случаи , ккогато намерени изображения на ХЕРОСА, просто са слагани като храмови икони. Вградени са над портала на храмовете и то с чиста съвест от вярващите, които още тогава са смятали, че това са антични изображения на Свети Георги. Всичко това ни показва, че има една приемствено натакова визуално ниво и тази приемственост не може да не мине и през образа на мадарския коник. 02:16

 

Межу трайкиският конник познат като ХЕРОСЪТ и светеца Георги Победоносц има и друга една връзка и тя е в самото име. Според някой историци, етимологията на думата Георги не означава земеделец, като е общо прието а означава Герой .

 

Иво  0058PN

00:54 Само по себе си Георги е късно име и опит да се преведен гръцки името, като се превежда като земеделец, 01:15 Но това е опит вторично да се вкара в това име някаво значение. В дейстително наистина може би името на Свети Героги  е от Херос, това е дума която не е гръцка, тя е въприета в гръцкия език и сега дали тя има нещо общо с едно по – старо българско име, което отдавана не се използва като Геро и въобще Герой и Херос, това  е много инересен факт.01:45

 

В христианстовто светецът войн убива змея, който е олицетворение на сатаната и злото като цяло. Легнедата за това чудо според някои учени има своите корени още в древната античност.

 

Доцента

 

08:08 така или иначе свети Георги, се ява , като конник драконоубиец през 11 – 12 век, нещо повече, който се е занимавал с проучване на чудесата на Свети Георги няма начин да не е останал поразен от невороятните прилики, които има  межу двата мита, единия античния , ония който е свързан с Персей и спасяването на Андромеда  от похапката на морското чудовище, изпратено от посейдон и Дракона , змея който също е изпратен да се справи със царската дъщеря.

08:59 Просто няма как да не бъде направена аналогия те са толкова подобни двата сюжета, че поне за мен няма съмнение, че античния сюжет е в основата на разказа за чудото на свети Георги.

---

 

Безпорен е факта, че межу иконографското изображение на светеца конник убиващ змея и тркийският конник ХЕРОС убиващ диво животно има доста прилики, дали обаче има по- дълбоки връзки межу тях еднозначен отговор не може да бъде даден.

Няма коментари:

Публикуване на коментар